Tilaresurssien tarpeet ovat muutoksessa ja hankinnan mallit monipuolistuvat. Koulutuksessa käydään läpi erilaisia toimitilastrategioita sekä hankinta- ja rahoitusmalleja. Seminaarissa esitellään alan yhdessä laatimia uusimpia vakiosopimusmalleja (elinkaari ja PPP) sekä parhaillaan työstettävää vuokrasopimusmallia. Päivien ainana pohditaan ja keskustellaan siitä miten hankkeelle valitaan optimaalinen hankinta- ja rahoitusmalli. Koulutuksessa hankinnan eri malleista ja käytännön kokemuksista kertovat asiantuntijat, joille pääset esittämään suoraan kysymyksiä.
Ensimmäisen päivän päätteeksi järjestetään verkostoitumistilaisuus.
Paikka: Sokos Hotel Presidentti, 00100 Helsinki. Seminaariin on mahdollista osallistua myös webinaarin kautta.
Torstai 9.12.2021
9.30 – 10.00 Aamupala ja ilmoittautuminen
10.00 – 10.05
Seminaarin avaus
Tekninen johtaja Mikko Somersalmi, RAKLI
10.05 – 10.25
Tilaajan näkökulma tilaresurssitarpeiden hankinnan ratkaisemiseen
Toimitilajohtaja Jouni Arola, Lahden Tilakeskus
10.25 – 11.00
Miten valita hankkeelle tarkoituksenmukaisin malli toimitilastrategia huomioiden
Toimitusjohtaja Jukka Puhto, BES
11.00 – 11.30
Elinkaarimallin käyttö, hyödyt ja haasteet
Managing Partner Riku Tolvanen CAPEX Advisors ja Senior Adviser Esa Kemppainen, Life Cycle Advisers
11.30 – 12.30 Lounas
12.30 – 12.50
Case Mansikkalan koulu Imatralla
Toimitusjohtaja Lassi Nurmi, Mitra
12.50 – 13.10
Case Terveyspalveluiden toimitilahanke Siilinjärvi
Projektipäällikkö Hannu-Pekka Seppänen, A-insinöörit Rakennuttaminen Oy
13.10 – 13.30
Vuokramallin käyttö tilaresurssien hankinnassa
Lakimies Eva Elston-Hämäläinen, RAKLI
13.30 – 14.00
Case Otaniemen toimitilat ja lukio, vuokramallin valintakriteerit ja käyttökokemuksia
Toimitusjohtaja Maija Lehtinen, Espoo kaupunki / Tilapalvelut-liikelaitos
14.00 – 14.30
Caset Paavolan kampus, Lahti ja Linnanmaan pääpaloasema, Oulu
Projektikehityspäällikkö Simo Karjalainen, Hemsö Suomi Oy
14.30 – 14.50 Kahvitauko
14.50 – 15.35
PPP-malli, keskeiset sopimuskohdat, riskien ja laadun hallinta sekä käyttökohteita
Partner Rabbe Sittnikow, Hannes Snellman Attorneys ja partner Jon Forssell, CAPEX Advisors
15.35 – 15.55
Case Espoon koulut ja päiväkodit
Rakennuttamispäällikkö Reijo Yrjölä, Espoon kaupunki, Tilapalvelut-liikelaitos
15.55 – 17.00
Paneeli ja ryhmäkeskustelut: Erilaiset hankinta- ja rahoitusmallit
Mikä malli soveltuu mihinkin hankkeeseen parhaiten ja vastaa muuttuviin tilantarpeisiin? Millaisia vaikutuksia kiinteistöstrategioiden linjauksilla ja esimerkiksi omistusjärjestelyillä on? Millaisia haasteita eri malleihin sisältyy? Mitä asioita sopimusmalleissa tulee edelleen kehittää?
Miten hankkeelle valitaan optimaalinen hankinta- ja rahoitusmalli?
Ryhmäkeskustelut, yhteenvedot seuraavana päivänä
17.00 – 19.00
Päivän päätös ja verkostoitumista pienen iltapalan äärellä
Perjantai 10.12.2021
9.00 – 9.30
Päivän avaus ja keskeisiä nostoja keskustelusta kuntakentän näkökulmasta
Tilapalvelupäällikkö Jussi Niemi, Kuntaliitto ry
9.30 – 10.00
Ryhmäkeskusteluiden purku
10.00 – 10.30
Pääurakoitsijan ja kiinteistökehittäjän näkökulma eri toteutusmuotoihin
Johtaja, elinkaarihankkeet Hannu Soikkeli, YIT Suomi Oy
10.30 – 10.45 Tauko
10.45 – 11.05
Miten muuttuvan toimintaympäristön vaatimukset otetaan huomioon eri mallien teknisissä vaatimuksissa ja sopimusasiakirjoissa
Tekninen johtaja Kimmo J. Niemi, CAPEX Advisors
11.05 – 11.25
Digitaalisen turvallisuuden riskienhallinta kiinteistöjen elinkaaren aikana
Risk Management Advisor Juha Viinikka, Osaango Oy
11.25 – 11.50
Yhteistoiminnallisuus hankkeissa
Asiantuntija Kennet Lundström, Boost Brothers Oy
11.50 – 12.05
Uudistunut Sopimuslomake Net -palvelu, väylä vakiosopimusasiakirjoihin
Tuotepäällikkö Tatu Waltari, Rakennustieto Oy
12.05 – 12.20
Loppupuheenvuoro
Johtaja Jaana Matilainen, Rakennustieto Oy
12.20 Päätöslounas
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu kaikille hankkeen eri osapuolille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan hankinnan eri malleista. Koulutus sopii erityisesti kiinteistöomistajille, tilaajille, rakennuttajille, rahoituksesta vastaaville, julkisia hankintoja tekeville, urakoitsijoille ja ylläpidosta vastaaville.
Ilmoittautuminen
Koulutuksen hinta on 790 euroa paikan päällä osallistuville ja 711 (10%) euroa etäosallistujille. Hintaan sisältyy opetus, sähköinen aineisto sekä paikanpäälla osallistulle ohjelmassa mainitut tarjoilut.
Hinta RAKLI ry:n jäsenille on 750,50 (5%) euroa paikan päällä osallistuville ja 671,50 (15%) euroa etäosallistujille. Mainitse ilmoittautuessasi alennuskoodi RAKLI. Hintoihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero.
Yli kolmen etäosallistujan ryhmille kysy tarjous Anu Karvoselta: anu.karvonen@kiinko.fi
Ilmoittautumiset 25.11. mennessä: www.kiinko.fi/1132033.
Mahdollinen peruutus tulee tehdä sähköpostiviestillä viimeistään 25.11.2021 koulutuksen yhteyshenkilölle. Osallistumismaksu laskutetaan heti kun toteutus on vahvistettu ja viimeinen veloitukseton peruutusajankohta on ohitettu. Esteen sattuessa tilalle voidaan kuluitta vaihtaa toinen henkilö samasta organisaatiosta.