EtusivuFAQUsein kysytyt kysymykset
Usein kysytyt kysymykset
Palveluiden käyttö
Miksi en pääse kirjautumaan Rakennustiedon palveluun?
  • Väärä käyttäjätunnus. Jos käytössä useampi käyttäjätunnus, tarkista, että olet kirjautunut kyseisen palvelun tunnuksella.
  • Väärä kirjautumissivu/osoite: oikea osoite www.rakennustieto.fi
  • Lisenssi ei ole voimassa, ole yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun.
Ketkä saavat käyttää omistamani lisenssin sisältöä?

Henkilökohtaiset lisenssit on tarkoitettu lisenssihaltijan käyttöön eikä lisenssinhaltija saa jakaa niiden sisältöjä ulkopuolisille.

Organisaatiolisenssillä lisenssihaltija voi käyttää Rakennustiedon palveluita (esim. ohjekortteja) omassa organisaatiossaan, mutta ei luovuttaa niitä muiden (kolmansien osapuolten) käyttöön. Kolmas osapuoli on taho, jolla on eri Y-tunnus kuin lisenssinhaltijan sopimuksessa tai tilausvahvistuksessa on mainittu. Poikkeuksena tästä ovat konsernisopimukset, joissa konsernin käyttöoikeus on erikseen sovittu sopimuksessa.

Lue lisää sivulta Rakennustiedon sisältöjen jakaminen on kiellettyä.

Rakennustieto-konsernin julkaisut ovat tekijänoikeuslain alaisia ja niiden sisältöjen käyttöön muissa yhteyksissä tarvitaan julkaisijan, Rakennustietosäätiö RTS sr:n käyttölupa. Julkaisujen käytössä tulee noudattaa tekijänoikeuslain (404/1961, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404) säännöksiä ja RTS:n yleisiä käyttöoikeudenluovutusehtoja. Lupaa voi hakea käyttölupahakemuslomakkeella.

Saako Rakennustiedon sisältöjä käyttää lähdemateriaalina esimerkiksi oppimateriaaleissa tai asiantuntijalausunnoissa?

Rakennustieto-konsernin julkaisut ovat tekijänoikeuslain alaisia ja niiden sisältöjen käyttöön muissa yhteyksissä tarvitaan julkaisijan, Rakennustietosäätiö RTS sr:n käyttölupa. Julkaisujen käytössä tulee noudattaa tekijänoikeuslain (404/1961, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404) säännöksiä ja RTS:n yleisiä käyttöoikeudenluovutusehtoja. Lupaa voi hakea käyttölupahakemuslomakkeella.

Olen juuri tehnyt lisenssitilauksen verkkokaupasta, saanko tunnukset heti käyttööni?

Käsittelemme uudet tilaukset arkisin klo 08:30 – 16 välisenä aikana. Pyrimme avaamaan lisenssin käyttöönne mahdollisimman pian.

En pääse kirjautumaan IP-tunnuksella.

Jos olet etänä, tarkista onko VPN päällä? Jos olet toimistolla, pyydä yrityksen IT-tukihenkilöltä ajantasaiset IP-osoitteet. Toimita lista Rakennustiedolle, joka päivittää yrityksenne IP-tunnukset järjestelmäämme.

En saa ladattua korttia.

Tarkista mitkä kortistot käytössä ja mihin kortistoon ladattava kortti kuuluu.

En löydä tiettyä korttia.

Tarkista onko kortti korvattu tai peruttu. Hae arkistosta valitsemalla arkisto-haun hakuvalikon Tarkenna hakua -kohdasta.

Kuinka saan arkistoidun kortin käyttööni?

Jos sinulla on lisenssi, hae Tarkenna hakua -haun avulla kortti ja lataa se arkistosta. Jos käytössäsi ei ole lisenssiä, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Mistä voin ostaa yksittäisiä kortteja?

Yksittäiset kortit saa ostettua rakennustietokaupasta www.rakennustietokauppa.fi. Täytettävät sopimuslomakkeet voi ostaa sopimuslomake.net-palvelusta. KH-asuntokaupan lomakkeet saa asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Mistä saan tilattua KH-asuntokaupan lomakkeita?

KH-asuntokaupan lomakkeet ovat tilattavissa asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Lisenssihallinnan pääkäyttäjän ohje
Lisenssihallinnan pääkäyttäjän ohje

Lisenssihallinnan pääkäyttäjän ohjeen voit ladata täältä

Kirjat
Mistä voin ostaa Rakennustiedon kirjoja?

Kirjoja voit tilata verkosta Rakennustietokaupasta www.rakennustietokauppa.fi  Rakennustietokauppaa ja kirjojen välitystä hallinnoi Storia Oy. Mikäli asia koskee kirjojen toimitusta tai laskutusta, olettehan yhteydessä Storia Oy:n asiakaspalveluun. Muissa kirjoihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun.

Sopimusasiakirjat
Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Jos olet unohtanut salasanasi, saat tilattua uuden salasanan täältä: https://lisenssit.rakennustieto.fi/salasana

Mistä löydän kuitin ostostani?

Kuitit kortti- ja verkkopankkiostoista löydät Oma valikoima -valikon Saldo-alavalikosta (sopimusasiakirjat.rakennustieto.fi/tili/saldo) Maksutapahtumat-välilehdeltä. Ostoista, jotka on tehty saldolla ei muodostu kuittia, vaan tieto löytyy Oma tili -> Saldo -> Tilitapahtumat-välilehdeltä.

Minne asiakirjani tallentuvat?

Kun olet kirjautuneena palveluun asiakirjat tallentuvat kansioihin, jotka löydät sivun vasemman yläkulman Oma valikoima-valikosta. Kaikki keskeneräiset ja maksetut asiakirjat tallentuvat automaattisesti omaan kansioon, mutta voit myös tallentaa ne haluamaasi kansioon tai siirtää kansiosta toiseen.

Mikäli käytät palvelua kirjautumatta, asiakirjat eivät tallennu palveluun, jolloin vaarana on asiakirjan katoaminen kesken käsittelyn teknisen vian ilmetessä.

Lue lisää täältä: Palvelun käyttöohjeet

Miksi täyttämäni asiakirja ei tallennu?

Täyttämäsi asiakirja tallentuu palveluun vain, kun olet kirjautuneena palveluun. Tarkasta, että olet kirjautuneena palveluun ja paina sen jälkeen tallenna-nappia (automaattisessa tallennuksessa voi olla viivettä). Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miksi en löydä aikaisemmin tallennettuja asiakirjoja?

Asiakirja tallentuu vain silloin, kun olet kirjautuneena palveluun.

Onko asiakirja tallennettu eri tunnuksilla kuin millä olet kirjautuneena palveluun?

Onko asiakirja tallennettu yrityksen kansioon? Jos on, tulee sinulla olla kansioon käyttöoikeus.  Ole tarvittaessa yhteydessä organisaatiosi pääkäyttäjään.

Oletko kirjautunut sillä tunnuksella, jolle vuosilisenssi on asetettu? Vuosilisenssi asetetaan aina henkilökohtaisille tunnuksille, eli asiakirjojen rajaton täyttö ei toimi ryhmä- ta IP-tunnuksilla.

Onko sopimustyyppi vaihtunut tai vuosilisenssi vanhentunut? Voit muokata sopimusasiakirjapakettiin sisältyvää asiakirjaa vain vuosilisenssin ollessa voimassa.

Miten ostan vuosilisenssin Sopimusasiakirjat-palveluun?

Voit ostaa vuosilisenssin lisenssiverkkokaupastamme, tai olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Vuosilisenssi mahdollistaa sen sisältämien asiakirjojen rajattoman käytön kiinteähintaisella vuosisopimuksella, ilman yksittäisten asiakirjojen veloitusta.

Miksi minun kannattaa käyttää henkilökohtaisia tunnuksia?

Ryhmä- ja IP-tunnusten käyttöön liittyy tietoturvariski, jonka vuoksi suosittelemme Sopimusasiakirjat-palvelun käyttöä henkilökohtaisilla tunnuksilla.

Miten ostan saldoa?

Kun olet kirjautunut palveluun, pystyt ostamaan saldoa kohdasta Oma valikoima-valikon Saldo-alavalikosta kohdasta Osta lisää. Oston voi maksaa MobilePay:llä, kortilla tai verkkopankissa (Maksun vastaanottajana näkyy Paytrail Oyj). Jos haluat maksaa laskulla, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten voin esikatsella keskeneräistä lomaketta?

Asiakirjan esikatselun voi ladata pdf-muodossa Esikatsele-painikkeesta. Painike löytyy asiakirjan oikeasta yläkulmasta. Kun pdf:ssä näkyy Luonnos-vesileima, on kyseessä maksamaton asiakirja.

Onko lomake vielä muokattavissa?

Lomakkeen nimen edessä oleva kuvake kertoo lomakkeen tilan:

pdf icon

luonnos. Asiakirjaa ei ole vielä maksettu ja se on muokattavissa.

pdf icon

valmis asiakirja. Asiakirja on maksettu, eikä sitä voi enää muokata.

Note icon

poistunut asiakirja. Asiakirja ei ole muokattavissa tai kopioitavissa.

Miten nimeän asiakirjan uudelleen?

Avaa asiakirja klikkaamalla Asiakirjan täyttöön-painiketta ja kirjoita Nimi-kenttään uusi nimi. Vahvista muutos klikkaamalla Tallenna-painiketta.

Miten kopioin asiakirjan?

Omassa kansiossa klikkaa lomakkeen vasemmalla puolella olevaa nuolta ja valitse "kopioi". Kopio muodostuu samaan listaan alkuperäisen lomakkeen alapuolelle. Poistuneen lomakkeen kopioiminen ei ole mahdollista, siksi suosittelemme täyttämään aina voimassaolevaa asiakirjaa. 

Tuotetiedon hallintapalvelu (aiemmin RT-urakoitsijan tuotetieto)
Kirjauduin sisään, mutta en näe työmaita, jotka minun pitäisi nähdä?

Tarkista, että olet kirjautunut oikealla käyttötunnuksella ja sinulla on käyttöoikeus kyseiseen työmaahan.

Varmista lisäksi seuraavat asiat:

  • Tuotetiedon hallintapalveluun tulee aina kirjautua henkilökohtaisella tunnuksella eikä organisaation yhteisellä IP-kirjautumisella.
  • Varmistathan, ettet ole kirjautuneena sisään muihin Rakennustiedon palveluihin esim. selaimen muilla välilehdillä.
  • Varmistathan, että olet kirjautunut sisään oikealla henkilökohtaisella tunnuksella, jos sinulla on niitä useita.
  • Mikäli nämä eivät auta, voit kokeilla selaimen välimuistin tyhjentämistä tai kirjautumista selaimen yksityistilaa käyttäen.
  • Muussa tapauksessa, olethan yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 045 4900 747​, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.
Miksi en saa tehtyä tuoteyhteenvetoa?

Tuoteyhteenveto on todella iso tiedosto ja tuoteyhteenvedon luominen voi kestää pidempään. Kannattaa hetken kuluttua yrittää uudestaan tai yrittää toisella koneella, jos mahdollista. Jos järjestelmä antaa virheilmoituksen vielä odottelun jälkeen, kannattaa katsoa yhteenvedon aikaleimasta, onko yhteenvedon luonti kuitenkin onnistunut. Järjestelmä voi onnistua tekemään yhteenvedon taustalla virheestä huolimatta.

Mikäli yhteenvedon luonti ei silti onnistu ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 045 4900 747​1, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miten saan kopioitua projektin uudelle projektille?

Klikkaa urakka auki ja paina oikean laidan Katso kaikki tiedot -painiketta. Aukeavassa työmaan tiedot -valikossa kohdasta Perustiedot löytyy Lataa urakkapohjaksi-painike.

Tarkemmat kuvalliset löytyvät Tuotetiedon hallintapalvelun ohjeen sivulta 8: tiedostot.rakennustieto.fi/rturakoitsija/Urakoitsijan_tuotetieto_ohje.pdf

Kopioituvatko kaikki projektin tuotteet uudelle urakalle?

Kyllä, kaikki tuotteet kopioituvat uudelle projektille.

Miten Tuotetiedon hallintapalvelun on tarkoitus toimia?
En löytänyt vastausta kysymykseeni tältä sivulta enkä Tuotetiedon hallintapalvelun käyttöohjeesta?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, autamme mielellämme. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 045 4900 747​, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Ympäristöpalvelut
Minkälaisiin kohteisiin Rakennustiedon ympäristöluokitusta voi käyttää?

Rakennustiedon ympäristöluokitusta voi käyttää toimitilojen ja palvelurakennusten sekä asuinkerrostalojen uudisrakentamisen ja peruskorjausten ympäristösuorituskyvyn arviointiin ja ohjaukseen. Olemassa olevien palvelurakennusten ympäristötehokkuutta ja käyttäjätyytyväisyyttä varten on myös olemassa kriteeristö, asuinrakennuksia varten kriteeristö on kehitteillä. Pien- ja rivitalojen uudisrakentamisen luokitukseen ja hankkeen ohjaukseen soveltuva kriteeristö on  parhaillaan pilotoinnissa.

Miksi kannattaa valita Rakennustiedon ympäristöluokitus?

Rakennustiedon ympäristöluokitus on kansallinen rakentamisen ja asumisen ympäristösuorituskyvyn luokitukseen ja ohjaamiseen kehitetty järjestelmä. Rakennustiedon ympäristöluokitus on suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan yhteistyössä kehittämä ja se hyödyntää parhaita suomalaisia rakennuskäytäntöjä sekä suomalaista lainsäädäntöä. Rakennustiedon ympäristöluokituksen perustana on eurooppalainen standardointi ja kriteeristö on yhteensopiva EU-taksonomian kanssa.

Mistä tunnistaa Rakennustiedon ympäristöluokituksen saaneen kohteen?

Rakennustiedon ympäristöluokitus on kansallinen rakentamisen ja asumisen ympäristösuorituskyvyn luokitukseen ja ohjaamiseen kehitetty järjestelmä. Rakennustiedon ympäristöluokitus on suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan yhteistyössä kehittämä ja se hyödyntää parhaita suomalaisia rakennuskäytäntöjä sekä suomalaista lainsäädäntöä. Rakennustiedon ympäristöluokituksen perustana on eurooppalainen standardointi ja kriteeristö on yhteensopiva EU-taksonomian kanssa.

Miten hankin Rakennustiedon EPD -selosteen?

EPD-selosteen tiedot pohjautuvat LCA-analyysiin (Life Cycle Assessment eli elinkaarianalyysi), joten selosteen hankkiminen alkaa tietojen keräämisellä ja LCA-analyysin teolla. Tässä kohtaa on jo hyvä tietää EPD:n tuleva julkaisija, jotta LCA-laskennassa otetaan huomioon julkaisijan laatimat tarkemmat ohjeet (PCR) ja tarvittavat tiedot.

Seuraava askel on, että tiedot esitetään standardin EN 15804 ja PRC ohjeiden mukaan selosteena, jonka sisältö varmennetaan ulkopuolisen verifioijan kanssa. Verifioitu seloste on se, minkä me sitten julkaisemme Rakennustiedossa. Lisää EPD-selosteista voit lukea täältä https://cer.rts.fi/epd-ymparistoseloste/  

Mitä EPD-seloste kertoo?

Nimi EPD-seloste tulee sanoista Environmental Product Declaration. EPD-selosteessa kerrotaan monipuolisesti tuotteen aikaansaamat vaikutukset ympäristölle ja eri luonnonvarojen käyttö lähtien raaka-aineiden hankkimisesta, muokkaamisesta ja kuljetuksista aina siihen, miten tuote rakennuksen purkamisen jälkeen saadaan kierrätettyä ja hyödynnettyä tai mitä vaikutuksia sen loppusijoittamisella on.

Tietojen pohjana on LCA-laskenta ja seloste käy läpi verifioinnin, mikä takaa selosteessa esitettyjen tietojen oikeellisuuden ja läpinäkyvyyden sekä sen, että selosteelle asetetut vaatimukset on täytetty. Jos halutaan tehdä luotettavaa laskentaa rakennuksen elinaikaisesta hiilijalanjäljestä tai muista vaikutuksista, EPD tarjoaa lähtötiedot tähän laskentaan.

Mitä hyötyä on EPD-selosteesta?

EPD-seloste antaa monipuolista, ulkopuolisen verifioijan varmentamaa tietoa tuotteen vaikutuksista ympäristölle ja eri luonnonvarojen käytöstä lähtien sen raaka-aineista, valmistamisesta ja ulottuen aina loppusijoitukseen ja kierrätykseen. EPD-ympäristöselosteen avulla rakennusurakoitsijat, rakennuttajat ja suunnittelijat ymmärtävät paremmin rakennustuotteisiin ja materiaaleihin liittyviä ympäristökysymyksiä. EPD-ympäristöseloste on tyypin III ympäristömerkki.

Eri ympäristöluokitukset antavat pisteitä EPD-selosteellisten materiaalien käytöstä. EPD-itsessään ei ota kantaa tuotteen hyvyyteen, mutta se tarjoaa läpinäkyvää ja varmennettua standardinmukaista tietoa eri vaikutuksien suuruudesta ja mahdollistaa rakennusten tai rakenneosien elinkaaren laskennan. Antamalla luotettavaa tietoa tuotteen ympäristövaikutuksista, voit valmistajana olla vaikuttamassa kehitykseen ympäristöystävällisempään suuntaan.  

Kuinka kauan M1-luokitus on voimassa ja kuka sitä voi hakea?

M1-luokitus on voimassa kolme vuotta kerrallaan. Jos tuotteiden koostumuksessa tai valmistusprosessissa ei ole tapahtunut muutoksia ensimmäisen luokitusjakson aikana, voi luokitukselle hakea yhden kolmevuotisen jatkokauden ilman uusintatestausta. Tuote on siis testattava M1-testausprotokollan mukaisesti vähintään kuuden vuoden välein.

Tuotteen tai valmistusprosessin muuttuessa testaustarpeen arvioi luokitustyöryhmä. M1-luokitusta vai hakea tuotteen valmistaja tai maahantuoja. Lisätietoja: https://ymparisto.rakennustieto.fi/rakennusmateriaalien-paastoluokitus/luokitusprosessi

Mistä tietää, onko tuote M1-luokiteltu?

M1-luokituksen saaneen tuotteen markkinoinnissa saa käyttää M1-logoa. Logoa saa käyttää vain luokiteltujen tuotteiden yhteydessä. Logolla ei saa viitata koko yritykseen tai tuotteisiin, joille ei ole myönnetty luokitusta. Jokaiselle M1-luokituksen saaneelle tuotteelle on myönnetty myös luokitustodistus, josta käy ilmi mille yritykselle ja tuotenimelle luokituksen käyttöoikeus on myönnetty sekä kuinka kauan luokitus on voimassa.

M1-luokiteltuja tuotteita voi myös hakea M1-tietokannasta yritys- tai tuotenimen sekä Talo 2000 -luokituksen avulla. Jos tuotetta ei löydy M1-tietokannasta, ei sillä ole voimassa olevaa M1-luokitusta. Jos epäilet M1-luokituksen väärinkäyttöä tai havaitset harhaanjohtavaa markkinointia, ilmoita siitä Rakennustiedolle.

M1-päästöluokitus
Minkälaisille tuotteille M1-luokituksen voi saada?

Minkälaisille tuotteille M1-luokituksen voi saada?

  • rakennusmateriaalit (pois lukien puhtaasti ulkokäyttöön tarkoitetut materiaalit)
  • kiintokalusteet ja työtasot
  • ovet
  • päällystämättömät ja pehmusteettomat huonekalut
  • päällystetyt ja pehmustetut tuolit (työtuolit)

M1-luokituksen piiriin eivät kuulu:

  • sähkölaitteet
  • sohvat ja muut pehmustetut huonekalut
  • sisustustekstiilit
  • tiski- ja pesualtaat sekä wc-istuimet (paitsi tilanteessa, jossa allas on kiinteä osa kiintokalustetta)
  • urheilu- ja liikuntasalivarusteet