Rakennushankkeissa tehdään suuria investointeja käytettävissä olevan tiedon pohjalta lukuisten hankkeista toisiin vaihtuvien toimijoiden kesken. Kiihtyvän tietotulvan sekä nopeasti vanhentuvan ja väärän tiedon lisääntyessä on entistä tärkeämpää, että kaikilla toimijoilla on käytettävissään alan yhteisesti sopima, parhaat käytännöt yhdistävä ja digitaalisesti virtaava luotettava ja ajantasainen tieto onnistuneiden ja elinkaarinäkökulmasta kestävien hankkeiden toteuttamiseksi.
”Rakennushankkeissa tehdään mittavia investointeja kulloinkin käytettävissä olevan tiedon pohjalta ja hankkeissa on mukana suuri joukko vaihtuvia toimijoita. Toimialallamme tapahtuu tällä hetkellä paljon muutoksia ja tieto vanhenee nopeasti. Kiihtyvän tietotulvan keskellä luotettavan ja ajantasaisen digitaalisen tiedon merkitys ja sen virtaaminen rajapintojen yli on erityisen tärkeää yhteisen tilannekuvan muodostamiseksi hankkeiden osapuolien kesken ja koko alamme tuottavuuden nostamiseksi”, Rakennustiedon toimitusjohtaja Laura Apilo sanoo.
Kaikki rakennusalan toimijat hyötyvät Suomessa Rakennustiedon kansainvälisestikin ainutlaatuisen vahvasta koko alan yhdessä jatkuvasti kehittämästä tietoperustasta. Sen kestävä ydin pohjautuu Rakennustiedon omistajan Rakennustietosäätiö RTS:n kunkin toimialan parhaista asiantuntijoista kokoamien toimikuntien laatimaan konsensustietoon, jossa yhdistyvät niin uusin tutkimustieto kuin alan parhaimmat käytännöt.
Laura Apilo pitää rakennusalan yhdessä laatimia sopimuspohjia ja tietovarantoa suurena voimavarana suomalaiselle rakentamis- ja kiinteistöalalle. Vakioitu digitaalinen tuotetieto ja toimintamallit mahdollistavat koko alan tuottavuuden ja kansainvälisen kilpailukyvyn kehittämisen.
”Kun tiedoista ja menettelytavoista on sovittu yhdessä, silloin alalla on myös halua hyödyntää niitä. Jos joku tekisi vaikkapa ohjekortteja yksikseen kirjoituspöytätyönä, niin miten käyttäjä varmistaisi sen, onko asia näin. Nyt kun koko yhteiskunta tuntuu eripuraiselta, yhteisen tahtotilan merkitykseen toimialammekin keskeisenä kilpailukykytekijänä havahtuu aivan erityisesti. Se ei ole itsestäänselvyys, vaan sillä on oikeasti kaikille alan toimijoille hyvin suuri arvo”, Laura Apilo sanoo.
Rakennustieto käyttää paljon resursseja ja digitalisoi tietopalveluitaan ja panostaa jatkuvasti niin niiden käytettävyyden kehittämiseen kuin tiedon ajantasaisena pitämiseen.
”Seuraamme niin EU-regulaation kuin kansallisen lainsäädännön kehitystä reaaliaikaisesti ja tuomme tätä tietoa alan yhteiseen käyttöön palveluissamme sekä avoimesti verkkosivuillemme kootun rakentamislakisivuston ja uutta ajankohtaista tietoa jakavien webinaariemme ja koulutustemme kautta.”
Tiedon ajantasaisuus ja luotettavuus korostuvat tässä ajassa, kun sekä oikean että väärän tiedon määrä kasvavat nopeasti. Käyttäjä pystyy harvoin selvittämään, mistä yleinen ja avoimessa internetissä oleva tieto on peräisin ja onko tieto luotettavaa.
”Koko internetin tietoavaruudesta tietoa ammentavat tekoälysovellukset voivat helpottaa tiedonhakua, mutta samalla ne vaikeuttavat entisestään tiedon luotettavuuden ja lähteiden varmistamista.”, Laura Apilo sanoo.
”Rakennustieto haluaa olla edelläkävijä digitalisaation ja tekoälyn hyödyntämisessä niin, että ne helpottavat ja nopeuttavat rakennusalan toimijoiden kussakin käyttötilanteessa tarvitseman luotettavan tiedon löytämistä palveluidemme suuresta tietomäärästä.”
Rakennustiedon RT-kortiston ChatGPT-tekoälyassistentti hakee asiakkaan haluamia tietoja koko avoimen verkon sijaan RT-kortiston tietokannasta. Tekoälyassistentti on tarkoitus ottaa käyttöön myös Rakennustiedon muissa palveluissa, ensi vaiheessa kaikissa kortistoissa ja niiden jälkeen RYL-palveluissa.
”Tiedon hyödynnettävyyttä parantavat tekoälyn lisäksi etenkin tietokantamuotoiset ratkaisut, jotka mahdollistavat tiedon virtauttamisen rajapintojen yli. Ajantasainen tieto on tällöin kaikkien hankkeen osapuolten käytettävissä samanaikaisesti ja toisaalta myös yli koko rakennuksen elinkaaren.”
Rakennustiedon tarjoama tuotetieto on hyvä esimerkki tietokantamuodossa olevan tiedon helposta hyödynnettävyydestä rajapintojen yli. Eri tuotevalmistajien miljoonia tietosoluja käsittävät tuotetiedot pysyvät Rakennustiedon keskitetyssä tuotetietokannassa aina ajan tasalla ja esimerkiksi suunnittelijoiden ja työmaan on helppo hakea sieltä kulloinkin tarvitsemansa tiedot.
”Kun halutaan selvittää vaikkapa uuden rakentamislain edellyttämiä hankkeen ympäristövaikutuksia, tuotetiedot ja niiden mukana kulkevat hiilijalanjälkitiedot ovat helposti saatavissa ja laskettavissa tuotetietokannastamme. Digitalisaatio muuttaa myös tiedon käyttötapoja ja me haluamme vastata uudenlaisiin tarpeisiin niin että tietojen käyttö on mahdollisimman sujuvaa erilaisissa tilanteissa ja sovelluksissa, joita suunnittelijoilla, työmailla ja kiinteistöjen ylläpidossa on käytössä kymmeniä”, Laura Apilo sanoo.
Keskitetysti ylläpidetty alan yhteinen Tuotetiedon tietokanta, josta tieto virtaa rajapintojen yli parantaa merkittävästi tiedonhallinnan luotettavuutta ja ajantasaisuutta hankkeiden prosesseissa sekä niin rakennusten kuin infrahankkeidenkin elinkaaren aikana. Kaikki osapuolet säästävät valtavasti manuaalista työtä, aikaa ja rahaa verrattuna siihen, että tietoja haetaan esimerkiksi verkosta tai paperilta ja syötetään omiin järjestelmiin.
”Myös tiedon luotettavuus paranee huomattavasti, koska rakennushankkeissa käytettävien valtavien tietomäärien syöttämisessä käsin tulee väistämättä virheitä. Perinteisesti tietoja on haettu ja syötetty työläästi moneen kertaan suunnittelun ja rakentamisen eri vaiheissa, mutta rakennusprojekteissa virtaava vakioitu digitaalinen tuotetieto parantaa koko rakentamis- ja kiinteistöalan ja sen kaikkien toimijoiden tehokkuutta ja tuottavuutta.”
Erityisesti nykyisessä heikossa suhdannetilanteessa, kun rakennusala painii kovien kustannuspaineiden kanssa, digitaaliset ratkaisut tarjoavat luontevan keinon uudistaa rakentamisen prosesseja tehokkaammiksi, nopeammiksi, virheettömämmiksi ja laadukkaammiksi. Rakennusalalla pitkään kaivattu tuottavuusloikka edellyttää sitä, että oikea tieto saadaan oikeaan aikaan ja paikkaan kaikille osapuolille.
Laura Apilo korostaa, että Rakennustiedon palvelut on tarkoitettu tukemaan alan ammattilaisia heidän työssään.
”Tekoäly ei korvaa asiantuntijaa, vaan johdattaa hänet nopeasti kulloinkin tarvittavan luotettavan tiedon äärelle ja auttaa tiedonhallinnassa onnistuneiden ja elinkaarihankkeiden näkökulmasta kestävien hankkeiden toteuttamisessa. Asiantuntijan arvio ja osaaminen on se, joka viime kädessä aina ratkaisee.”
Asiantuntijat hakevat ja käyttävät tietoa hyvin erilaisilla tavoilla kuin aiemmin.
”Painotuotteiden kysyntä vähenee, koska tietoa halutaan digitaalisessa ja ajan tasalla olevassa muodossa niin että siihen voidaan kohdistaa erilaisia hakuja. Suurin osa kirjoistakin on jatkossa digitaalisessa muodossa olevia ja vuosittain päivittyviä digikirjoja. Työmaalla ja esimerkiksi etätöissä korostuu tarve päästä hyvin monipuolisesti erilaiseen tietoon käsiksi mobiililaitteilla sen sijaan että mukana kannettaisiin repullista kirjoja, joiden tiedot vanhenevat nopeasti.”
Laura Apilon mielestä on selvää, että viranomaisten tekemän säädöstyön jälkeen tarvitaan Rakennustiedon kaltainen puolueeton toimija, joka jakaa alan yhdessä jalostamaa tietoa erilaisiin käytännön tarpeisiin.
”Vaikka säädökset pyritään tekemään mahdollisimman yksiselitteisiksi ja selkeiksi, niitä ei pystytä mitenkään tekemään niin yksityiskohtaisella tasolla kuin alan toimijat erilaisissa arjen tilanteissa tarvitsevat.”
Rakennustiedon tarjoama luotettava ja ajantasainen sekä osapuolten kesken helposti hyödynnettävissä ja käytettävissä oleva tieto mahdollistaa rakennusalan toimijoiden keskittymisen omaan ydinosaamiseensa ja -liiketoimintaansa.
”Eri tietopalveluidemme lisäksi järjestämme paljon erilaisia tilaisuuksia ja koulutusta sekä webinaareja ja ylläpidämme verkkosivuja, joissa käymme läpi monipuolisesti alan muuttuvaa tilannetta ja lainsäädäntöä. Meidän kauttamme saa aina luotettavaa tietoa, joka auttaa pysymään mukana rakennusalan kehityksessä ja jonka avulla kukin toimija voi laadukkaasti ja tehokkaasti tuottaa arvoa omille asiakkailleen ja sidosryhmille”, Laura Apilo sanoo.