Kaupan näkökulmasta tuotetietoja tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: mitä tietoja kauppa tarvitsee ja ennen kaikkea, mitä tietoja kaupan asiakkaat tarvitsevat. “Turhan työn vähentäminen tuotetietojen käsittelyssä tehostaa koko alan toimintaa”, sanoo Kari Wahlman, Stark Suomen logistiikkajohtaja.
Rakennustiedon Tuotetiedon palvelukokonaisuudessa tuotteiden tieto on kaikkien rakennusalan ammattilaisten käytettävissä Tuotetiedon haun, Tuotetiedon hallintapalvelun ja Tuotetiedon rajapintojen kautta, eikä tietoja tarvitse toimittaa erikseen mihinkään.
Kattava tuotetietoon tehokkaan toiminnan edellytys
“Kaupan omissa prosesseissa kattava tuotetieto on ollut tehokkaan toiminnan edellytys jo vuosia. Kaupalla on satoja tavarantoimittajia ja kymmeniätuhansia nimikkeitä. Kaupan prosesseissa tarvitaan monenlaisia tietoja, jotta tavaraa voidaan ostaa, varastoida ja myydä. Tunnistetietojen avulla tuotteet yksilöidään. Logistisia mitta- ja painotietoja tarvitaan tuotteiden kuljettamiseen ja varastoimiseen. Ominaisuustiedot auttavat käyttötarkoitukseen soveltuvan tuotteen valinnassa”, kertoo Wahlman.
Kaupalla on asiakkaina isoja ja pieniä ammattilaisia sekä kuluttajia. Kaikille kohderyhmille pyritään tarjoamaan sen tarvitsemaa tuotetietoa digitaalisten kanavien kautta. “Kuluttajille on hyvin tärkeää, että tuote on digitaalisesti hyvin esillä ja siitä on saatavilla tietoa. Ammattilaiset taas tarvitsevat tietoa tuotteen ominaisuuksista, asennus- ja käyttöohjeet sekä käyttöturvatiedotteet. Tuotteen vastuullisuuteen ja vaatimustenmukaisuuteen liittyvän tiedon tarve on kasvanut kaikissa asiakasryhmissä. Myös uuden rakentamislain myötä tiedon tarve tulee lisääntymään,” sanoo Wahlman.
Rakennustiedon Tuotetieto tehostaa työtä koko rakentamisen ketjussa
Tuotetietojen ylläpito ja ajantasaisuus ovat koko rakentamisen toimitusketjulle iso haaste, joka nykyisellään aiheuttaa paljon ylimääräistä työtä niin teollisuudessa, kaupassa kuin kaupan asiakkaillakin. Aikaisemmin Stark oli hyödyntänyt Rakennustiedon Tuotetietoa ja sen edeltäjää RASIn tuotetietoa vaihtelevasti ja manuaalisin keinoin. Vaatimukset tuotetiedon määrään ja laatuun kuitenkin kasvavat jatkuvasti, joten Stark halusi tehostaa toimintaansa ja varmistaa kattavan tuotetiedon saannin.
“Stark on uuden PIM-järjestelmän mahdollistamana rakentanut Rakennustiedon Tuotetiedon kanssa tuotetietoliittymän, joka on nyt Starkilla ensisijainen kanava tuotetietojen päivitykseen. Yhden luukun periaate on selkein ja tehokkain tapa toimia. Tiedot on helppo päivittää ja pitää ajan tasalla, ja päivitetty tieto voidaan jakaa helposti sitä tarvitseville tahoille rakentamisen ketjussa”, toteaa Wahlman.
“Rakennustiedon Tuotetieto palvelee koko toimialaa. Tässä meillä on mahdollisuus vähentää työtä koko rakentamisen toimitusketjussa. Uskomme siihen, että keskitetty malli on se, millä Suomen kokoinen markkina tämän asian parhaiten hallitsee. Jokainen löytää Tuotetiedon palvelukokonaisuudesta varmasti omat hyötynsä niin tuotetoimittajat, kauppa kuin kaupan asiakkaatkin”, kuvailee Wahlman Tuotetiedon hyötyjä.
Stark Suomen 27 myymälän ja noutopihan verkosto, verkkokauppa sekä valtakunnallinen myyntiorganisaatio palvelevat rakennusliikkeitä, teollisuutta, jälleenmyyjiä ja kuluttajia rakentamisen ja remontoinnin tuotteissa ja materiaaleissa sekä logistisissa palveluissa.
Voit varata haluamasi ajan kalenterista tai olla yhteydessä Jukkaan tai Esaan!
Jukka Inkinen, myyntipäällikkö
040 505 7977, jukka.inkinen@rakennustieto.fi
Varaa aika kalenterista >
Esa Putkonen, myyntipäällikkö
044 3635 752, esa.putkonen@rakennustieto.fi
Varaa aika kalenterista >